תקשורת תומכת וחלופית- עכברים רבותי עכברים

מאת: מיכל עמנואל שלו, MSc.OT , מרפאה בעיסוק, רכזת מכון ייחודי לשימושי מחשב ע"ש קרטן, פתח תקוה.

חגית רובין, MSc.OT , מרפאה בעיסוק, מכון קרטן חיפה.

בגיליון זה נסקור שני סוגי עכברים, עכברי כדור עקיבה ועכברי ג'ויסטיק, המאפשרים עבודה מול מחשב, במצבים שבהם קיים קושי בהפעלת העכבר הנייד הסטנדרטי. העכברים מהווים תחליף לעכבר הקונבנציונאלי, אולם דרך הפעלתם שונה. מגוון העכברים הקיים בשוק רחב ומגוון. חשוב מאוד לבדוק את התאמת העכבר למשתמש ולהכיר את הפונקציות השונות שלו. בנוסף, מיקום העכבר משמעותי מאוד ומשפיע מאוד על יעילות השימוש בו.

עכברי כדור עקיבה ( Trackball Mouse) : עכבר כדור עקיבה, נקרא גם עכבר הפוך. הכדור מונח בתוך שקע ) (socket

ובאמצעות חיישנים הוא מזהה את תנועת הכדור בשני צירי התנועה. ניתן להזיז את הכדור בדרכים שונות )באמצעות היד: אגודל, אצבעות, כף יד, גב יד, הרגל או כל איבר אחר המסוגל לבצע את התנועה(. מתברר שכדור העקיבה הראשון הומצא 11 שנים לפני המצאת העכבר הנייד הראשון בשנת 1952 .

להלן סקירה של מספר כדורי עקיבה:

שם: PC Track USB

תיאור: עכבר גדול ) 18 ס"מ * 9 ס"מ(, כדור עקיבה גדול. קיימים 2 לחצנים (לחצן ימני ולחצן שמאלי) ולחצן לגרירה. קיימת אפשרות חיבור לשני מתגים. צורת משטח העכבר מאפשר תמיכה לכף היד בזכות השיפוע. העכבר סימטרי ומתאים לעבודה בשתי הידיים.

שם: The USB Microtrack mouse

תיאור: עכבר הזהה פונקציונאלית לעכבר PC Track USB , אולם מימדיו קטנים יותר ( 7.5 ס"מ * 5 ס"מ). כדור עקיבה קטן. בעל שלושה לחצנים (לחצן ימני, לחצן שמאלי ולחצן גרירה). אפשר להפעיל את העכבר בדרכים שונות, באמצעות הגפיים העליונות, ובאמצעות תנועת השפתיים.

שם: Optima Trackball

תיאור: עכבר גדול ( 10 ס"מ* 81 ס"מ), כדור עקיבה גדול. בעכבר זה 3 לחצנים קטנים, עגולים ושקועים )לחצן ימני, לחצן שמאלי ולחצן גרירה). המשטח מונח בשיפוע עם תמיכה לכף היד. קיימות 2 יציאות למתג. ללא גלגלת. העכבר סימטרי ומתאים לעבודה בשתי הידיים.

שם: Kensington expert mouse pro

תיאור: עכבר גדול עם כדור עקיבה גדול. קיימים 4 לחצנים הניתנים לתכנות. למשל, לחיצה בודדת במקום לחיצה כפולה, לחצן לגרירה, לחצן למעבר ישירות לקבצים / לאתרים רצויים( ועוד. כל זה מאפשר הפרדה ברורה בין המקשים למניעת לחיצה שאינה רצויה. גם עכבר זה סימטרי ומתאים לעבודה בשתי הידיים. המשטח מונח בשיפוע עם תמיכה לכף היד. קיימת תמיכה חיצונית נוספת הנצמדת לעכבר.

עכברי ג'ויסטיק: Joystick

במקור, הג'ויסטיק היה מיועד לשליטה בכלי טיס. השימוש החל בשנות העשרים של המאה הקודמת, והג'ויסטיק האלקטרוני הראשון הפועל בשני צירים מוכר משנת 1944 . בעידן המחשב, עכבר הג'ויסטיק מיועד לאנשים עם מגבלות שונות, אשר מתקשים בהפעלת עכבר רגיל (לדוגמא: הגבלה בטווח תנועה בכתף, טונוס שרירים גבוה )ספזם), חולשת שרירים, חסר אצבעות, רעד וכד'). הג'ויסטיקים שונים זה מזה בגודלם, במידת החיכוך וההתנגדות הנדרשת להפעלה ובמקשי הפונקציות המהוות חלק מהעכבר.

לפניכם שלושה דגמים של ג'ויסטיקים:

שם: Tash USB Point It

תיאור: עכבר בגודל 10.5 ס"מ * 11.5 ס"מ. בעל ידית עם לחצן נוסף. לעכבר 4 לחצנים בגוף המשטח הניתנים להתאמה. אין לעכבר גלגלת. קיימת יציאה לשני מתגים.

שם: Roller Plus Joystick של חברת PENNY&GILES

תיאור: עכבר בגודל 22 ס"מ * 14 ס"מ. בעל ידית המשמשת כג'ויסטיק. לג'ויסטיק 5 מקשים המאפשרים מגוון אופציות עכבר: מקש שמאלי, מקש ימני, דאבל קליק, נעילה לשם גרירה וכן מקש הקובע את מהירות התגובה של העכבר על המסך. לג'ויסטיק מגן מקשים קשיח, המאפשר הפרדה ברורה בין המקשים וכן הנחת היד על הג'ויסטיק בעת העבודה, כך שלא תתאפשר לחיצה על מקשים אחרים בזמן זה. קיימת אפשרות ליציאה ל- 4 מתגים חיצוניים. לג'ויסטיק 3 ידיות אחיזה בהתאם ליכולות האדם: ידית בצורת T, ידית אחיזה בצורת גליל וידית בצורת כדור.

שם: ג'ויסטיק אלחוטי – Optimax Joystick

תיאור: עכבר בגודל בינוני בגודל 10X18 ס"מ. עובד עד למרחק של 10 מטרים מהבסיס, דבר המאפשר עבודה במנחים ובמיקומים שונים. הקליק הימני והקליק השמאלי שקועים, למניעת לחיצה שאינה רצויה (דבר שעשוי להיות חיסרון במקרים מסויימים). קיים כפתור נעילת גרירה. יש 4 מהירויות לתזוזת הג'ויסטיק. בגב העכבר יש יציאה המאפשרת חיבור ל 2- מתגים חיצוניים (קליק ימני ושמאלי של העכבר). העכבר מגיע עם שלוש אפשרויות לידיות קיימות בשלוש צורות- ג'ויסטיק עם ידית אחיזה בצורה T / עם ידית אחיזה בצורת גליל / עם ידית אחיזה בצורת כדור.

תמשיכו להיות בקשר.

נשמח לקבל תגובות ושאלות, במייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *