נפתח מחקר על השפעת אימון אירובי ותרגילי כוח על התפקוד היומיומי ותפקודי הריאות בחולי ALS

לטיפול התומך מקום מרכזי בשמירה על תפקודו ואיכות חייו של החולה. מחקרים שנעשו הוכיחו את יתרונות הפעילות הגופנית האירובית ואימוני הכוח ללב ולכלי דם, לשלד, לשרירים, לנשימה, למערכת ההורמונאלית ועוד, גם בחולים נוירולוגים.

 

 

מאת: אבתיסאם מחאמיד וישראלה וייס

ב-ALS חולשת שרירי הגפיים והנשימה עלולה להביא להימנעות מפעילות גופנית ולגרום להחמרה נוספת בחולשה ובתפקוד הלב וכלי הדם. הוכח שפעילות גופנית אירובית בעצימות בינונית אינה מזיקה, ואף יעילה בעיכוב הירידה בכוח השרירים. מאחר שאי ספיקה נשימתית היא הגורם העיקרי לתחלואה ולתמותת חולי ALS, נראה שעל הטיפול הפיזיותרפי להתמקד בשיפור התפקוד היומיומי, בשיפור תפקודי הריאות ובעיכוב הירידה בכוח שרירי הנשימה והגפיים.

מחקר פיזיותרפיה חדש שנעשה במכון הריאות בבית החולים בילינסון, בשיתוף עם מכון הפיזיותרפיה של ישראלה וייס, בוחן את השפעתה של תכנית אימון אירובית, בשילוב עם טיפולי פיזיותרפיה על התפקוד היומיומי של חולי ALS ועל תפקודי הריאות, בהשוואה לקבוצת ביקורת.

במחקר ישתתפו 58 חולי  ALS שיחולקו לשתי קבוצות שוות. התוכנית תכלול 24 מפגשים (12 שבועות, פעמיים בשבוע, במשך 60-50 דקות כל מפגש). כל מפגש ישלב תרגול אירובי, מתיחות פסיביות ואימון כוח פונקציונאלי בעצימות בינונית. התכנית מותאמת באופן אישי לכל חולה ומפורטת מבחינת עוצמה, תדירות והמשך האימון על פי המלצות החברה האמריקנית לרפואת ספורט  American College of Sports Medicine) – ACSM) למחלות כרוניות.

קבוצת הביקורת תקבל טיפול ביתי של מתיחות פסיביות 5 פעמים בשבוע. מדדי נשימה ומדדי תפקוד ייבדקו בשלושה מועדים: לפני תחילת ההתערבות, 6 שבועות מתחילת ההתערבות ולאחר 12 שבועות בסוף ההתערבות.

מדד המחקר העיקרי הוא שאלון להערכת התפקוד היומיומי והכללי בחולי ALS. מדדים נוספים שייבדקו הם תפקודי הריאות, כוח שרירי הנשימה, מרחק הליכה, יכולת קימה מישיבה לעמידה, איכות חיים ועייפות.

למחקר יתקבלו חולים צעירים מגיל 85, עם תפקודי ריאות מעל 40%, המסוגלים ללכת 40 מטרים לפחות, עם או בלי אביזר עזר ועם ובלי עזרת מטפל.

קבוצת המחקר תקבל 12 טיפולי פיזיותרפיה בחינם.

קבוצת הביקורת תקבל ארבעה טיפולים, ללא עלות, לאחר סיום תקופת המחקר.

 

לפרטים נוספים על המחקר ולהצטרפות ניתן לפנות לישראלה וייס, הפיזיותרפיסטית של העמותה בטלפון 054-4751234, או לאבתיסאם מחאמיד, פיזיותרפיסטית במכון ישראלה וסטודנטית לתואר שני בטלפון 054-5946642