נגישות טכנולוגית בבית

מאת: אורית גרינשטיין, מרפאה בעיסוק ומורשית נגישות השירות. מומחית בטכנולוגיה מסייעת 054-4982182 [email protected], חגית רובין, מרפאה בעיסוק ומורשית נגישות השירות. מומחית לטכנולוגיה מסייעת 054-4287734 [email protected]

המטרה של המוצרים שיוצגו היא לאפשר לחולי ALS עצמאות רבה יותר בסביבה הקרובה/ לשלוט בטלוויזיה, להדליק או לכבות את האור, להוריד או להעלות את המיטה החשמלית וכדומה. המוצרים הם חלק ממערכת מקיפה יותר שנקראת "בית חכם", המאפשרת תפעול מרחוק של מוצרי חשמל, תאורה, תריסים, מיזוג אויר, מצלמות אבטחה, מערכות קול, טלוויזיות, מערכת השקיה ועוד. המערכת במלואה מאפשרת "ניהול" הבית בצורה אוטומטית, בהתאם להגדרות שהוזנו ולתנאים המשתנים בבית כמו: תנועה, טמפרטורה וכמות אור. ניתן לרכוש חלקים ממנה, בהתאם לצרכי ורצונות המשתמש.

קיימות רמות שונות של מערכות טכנולוגיות וחיישנים. פעמים רבות יש צורך בציוד ייעודי,  דוגמת נורות הכוללות חיישנים אותן ניתן להפעיל מרחוק, או לשנות את צבען. המערכות הנמכרות בשוק כיום מתבססות ברובן על הפעלה באמצעות אפליקציה ייעודית עם מכשיר טאבלט או סמארטפון.

האפשרויות הטכנולוגיות האלו יכולות לסייע בעצמאות החולה בשליטה בסביבתו. בביקורי ההנגשה שלנו אנחנו פוגשות, לא פעם, במצבים בהם האדם מעונין לשלוט בעצמו על מכשיר הטלוויזיה, או לכבות ולהדליק את המזגן והתאורה באופן עצמאי. אפשרויות הבית החכם יכולות לתת לאדם את השליטה בסביבה באמצעות מספר פתרונות:

  1. מול ספק שירות בית חכם: יוצרים קשר עם ספק כמו בזק או iDigital ומתפעלים את הבית דרך אפליקציה ייעודית בנייד או בטאבלט.
  2. Control USB: מתאם בקרת סביבה למחשב בסביבת מערכת הפעלה חלונות (מחשב נייד). ניתן להפעילו עם תוכנה ייעודית משלו, או באמצעות לוחות ייעודיים בתוכנת ה-Grid 3 (למשתמשי מחשבי תקשורת של משרד הבריאות). מפעילים תוכנה זו באותה הצורה בה מפעילים את המחשב בכללותו (עכבר, עכבראש, מערכת מיקוד מבט וכדומה). המתאם מאפשר שליטה במכשירי חשמל המופעלים עם שלטים  קיימים של טלוויזיה, ממיר ומזגן. לשם כך פותחו לוחות ייעודיים בתוכנת ה-Grid 3. כדי לשלוט במוצרים יש צורך לרכוש את המתאם. הוא פועל באמצעות אינפרא- אדום, כמו כל שלט רגיל, לומד את הפקודות השלטים הקיימים בבית המשתמש. הרכישה מתבצעת מול חברת דיבור ישירות www.d-bur.com  או דגש טכנולוגיה מסייעת http://www.dagesh-at.co.il/ או דרך האינטנרט.

דוגמא לתוכנת השליטה:

דוגמא ללוח שליטה בטלויזיה בתוכנת התקשורת- Grid 3:

  • Control +: בדומה למתאם בסעיף הקודם אולם הפעם ההפעלה מתבצעת באמצעות מכשיר סלולרי או טאבלט (מערכת הפעלה אנדרואיד או ios). מאפשר שליטה על מכשירי אינפרא אדום (כמו שלטים של טלויזיה או מזגן) או גלי רדיו. במידה ורוכשים בנוסף מתאם ,שקע ה- Control + יוכל להפעיל כמעט כל מכשיר שיחובר לשקע חשמל או מפסק חשמלי. פרטים נוספים ורכישה בדגש טכנולוגיה מסייעת.

דוגמא לאפליקציית השליטה:

לסיכום, מערכת בית חכם מאפשרת לבצע פעולות שגרתיות, כגון הדלקת אורות או כיבויים באופן אוטומטי וללא מגע אדם. דבר שמחזיר לאדם החולה את היכולת לשלוט בחלק מאמצעי הבית. מאידך, לא כל הפעולות ניתנות לאוטומציה מלאה ובחלקן עדיין נדרשת או רצויה מעורבות המשתמש.