המדריך למניעה ולטיפול בפצעי לחץ בחולי ALS

חולי ALS מצויים בסיכון גבוה להיווצרות פצעי לחץ בישיבה או שכיבה ממושכת. עם זאת ניתן למנוע פצעי לחץ! ולצורך כך יש חשיבות רבה להקניית ידע למטופל ולמטפלים העיקריים, ולביצוע פעולות למניעת פצעי לחץ או לטיפול מיידי בהם אם נוצרו. באחד מהמחקרים הרבים שעסקו בהעצמת המטפלים העיקריים הוכח, כי הטמעת תכניות התערבות למניעת פצעי לחץ, הגברת המודעות והמידע, מתן הסבר על אביזרי מניעה מותאמים, שינויי תנוחות ועוד, הביאו לירידה בשכיחותם של פצעי לחץ.

 

במחקר שנעשה בהשתתפות 3048 מטופלים שהיו רתוקים לביתם נמצא, כי כ-9% מהם סבלו מפצע לחץ. כ-27% מהם מפצעי לחץ בדרגות חמורות (3-4). עוד נמצא במחקר, שכ-30% מהנבדקים היו בסיכון לפתח פצע לחץ חדש, שכן אביזרי המניעה (מזרן וכרית) להסרת לחץ ולמניעת פצע לחץ, בהם השתמשו, לא היו יעילים ואסטרטגיות טיפול שונות לא נעשו היטב.

מאת מיכל רבה-סבאג – אחות פצעים, מנהלת שירות "מרפא לפצע"*

לחץ, תזונה ולחות הם בין הגורמים לפצעי לחץ!

פצעי לחץ נוצרים כתוצאה מלחץ ממושך, או משילוב בין לחץ וכוחות גזירה, כלומר כוחות משיכה בכיוונים מנוגדים. עמידותו של העור והרקמות שתחתיו ללחץ ולכוחות גזירה מושפע גם מטמפרטורה, מלחות ומיכולת נידוף נוזלים של המשטח שבא במגע עם העור. מתזונה, מאספקת דם וחמצן, ממחלות רקע וממצב הרקמה הרכה.

פצע לחץ עלול לגרום לסיבוכים, כמו: כאב מתמשך, דיכאון, זיהומים, נמק ולעיתים למוות. מלבד הסבל והסיבוכים, פצעי לחץ הם עול כלכלי שמוטל על המטופל, על משפחתו ועל מערכת הבריאות. בכל שנה, מיליארדי דולרים מוצאים על פצעי לחץ ועל הסיבוכים הנלווים להם. מצב הצפוי לגדול בכל שנה.

פצעי לחץ מסווגים ומדורגים על פי עומק הפגיעה ברקמות. הישבן ועצם הזנב, העקב, הקרסול, הגב התחתון, עצם הירך ואפילו האוזניים הם האזורים השכיחים בגוף שבהם מופיעים פצעי לחץ.

פצע לחץ דרגה 1 –  מוגדר ככזה כאשר אין פגיעה בשלמות העור, אך יכול להופיע אודם מקומי שלא חולף בלחיצה.

פצע לחץ דרגה 2 – כאשר ישנה פגיעה בשלימות שכבת העור העליונה (אפידרמיס).

פצע לחץ דרגה 3 – כאשר ישנה פגיעה עמוקה בשכבות העור עד לשכבת השומן (סאב-קוטן).

פצע לחץ דרגה 4 – ניכרת פגיעה עמוקה מאוד בכל שכבות העור והרקמות הרכות, לעיתים עד לעצם שמתחת.

DTI – פגיעה עמוקה בשכבות העור, הנראית ככתם כחול- סגול , המתפתח מהשכבה העמוקה לכיוון החלק העליון של העור.

פצע שאינו ניתן לדירוג – מכוסה בגלד ואין אפשרות לבצע הערכה.

כיצד מונעים ומזהים פצעי לחץ ?

פצעי לחץ נוצרים במהירות, מתדרדרים תוך שעות ספורות וההחלמה מהם עלולה להימשך שבועות ואף חודשים. כדי למנוע התפתחות פצעי לחץ מומלץ, בראש ובראשונה, להקפיד על שינויי תנוחות  בכל שעתיים.

לפחות אחת ליום מומלץ לבדוק את העור באזורים שבהם נוצרים בד"כ פצעים, כמו: ישבן, אגן, ירכיים, עקבים, קרסוליים, גב, ראש ואוזניים. אם גיליתם אדמומיות, סימן כחול אדום שדומה לשטף דם, קרע בעור או שהמטופל מתלונן על כאבים ואי נוחות, פנו בהקדם ליעוץ או טיפול רפואי, עם אנשי מקצוע מומחים לטיפול בפצעים. 

בנוסף, מומלץ להצטייד באביזרי מניעה כמו:  כרית אוויר לכסא גלגלים המונעת החלקה ומייצבת את המטופל. ומזרן אוויר אקטיבי דינמי עם תאי אוויר רוחביים  המתנפחים ומתרוקנים לסירוגין, כך ש-50% מהגוף נמצא באוויר בכל רגע, והלחץ מתפזר דרך קבע.

חשוב שתדעו: כל אדם המוגבל בתנועתו זכאי לרכוש מזרן וכרית למניעת פצעי לחץ, בסבסוד משרד הבריאות, לאחר שפיזיותרפיסט, רופא, או אחות המליצו על כך. מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע לפני הרכישה משום שבשוק קיימים מוצרים, כמו מזרני ביצים מיושנים שעלולים להסב יותר נזק מתועלת.  מומלץ לרכוש אביזרי מניעה מחברה מוכרת, שרופאים ואחיות מומחים לפצעים מכירים וממליצים עליה, בזכות מומחיותה המוכחת בפצעים.

 

ניהול הטיפול בפצעים

בניית תכנית טיפול למטופל עם פצע לחץ צריכה להתבסס על ידע מחקרי מוכח, על הנחיות משרד הבריאות ועל הנחיות האיגודים המקצועיים הבינלאומיים לפצעי לחץ.

אחות מיומנת לטיפול בפצעים מתאימה לכל מטופל עם פצע לחץ את הטיפול, לו הוא זקוק,  לאחר בחינה של אומדנים רבים, המתייחסים למצבו הכולל ולגורמים שהביאו להיווצרות הפצע. לביצוע מעקב תכוף אחר מטופל עם פצע לחץ ניכרת חשיבות רבה. המעקב נעשה לשם ביקורת על התקדמות החלמת הפצע, הערכה ושמירה על הרצף הטיפולי ומניעת הישנות פצעים.

ניכרת  חשיבות רבה גם להעצמת המטפלים העיקריים, ולמתן ליווי צמוד למשפחות, בהענקת מידע, בהדרכה ובמתן פתרונות טיפוליים מתקדמים. הנחלת ידע למטופל ומשפחתו חיוניים לעצמאות בטיפול היומי: לדיאטה מותאמת המעודדת החלמה, לאיזון מחלות הרקע, לטיפול המקומי והמערכתי בפצע ולמניעת הישנותם של פצעים.

בנוסף, אחות שמומחיותה בפצעים קשיי ריפוי בקיאה בשירותים, בבדיקות וביועצים הנדרשים להחשת החלמת הפצע, לבריאותו הכללית ולאיכות חייו של המטופל. אחות פצע נושאת גם בתפקיד מנהלת הטיפול (Case Management), וכגורם המקשר בין המטופל לבין אנשי המקצוע הנוספים, המעורבים בטיפול.

 

למידע נוסף, ייעוץ וטיפול – 08-6386414

*"מרפא לפצע" הוא שירות פרטי חדש הניתן בפריסה ארצית, מידי רופאים ואחיות בעלי ניסיון, רב שנים, בריפוי פצעים מורכבים. השירות הוקם במטרה להעניק טיפול רב-מערכתי למטופלים עם פצעים קשיי ריפוי. הוא כולל ייעוץ טלפוני ראשוני ללא תשלום, שמטרתו למנוע מהחולים ומהמשפחות סבל מיותר והתדרדרות רפואית בת מניעה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *