חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2004, פרופ' אהרן צ'חנובר יכהן בתפקיד, נשיא כבוד של עמותת ישראלס

חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2004, פרופ' אהרן צ'חנובר, מהפקולטה לרפואה של הטכניון, יכהן בתפקיד נשיא כבוד של עמותת ישראלס. 

פרופ' אהרן צ'חנובר נשיא הכבוד החדש של עמותת ישראלס

פרופ' צ'חנובר: "הצטרפתי לעמותת ישראלס ואני מלווה אותה מיום היווסדה בביתו של דוד כהן ז"ל בחיפה. העמותה, בראשותם של דוד ושל דוביק לאוטמן ז"ל, שכיהן כנשיאה ונפטר לפני כשלושה חודשים מ-ALS, עשתה דרך ארוכה ומרשימה, בהביאה את המחלה ה"עלומה" הזו לתודעת הקהל הרחב כולו. בהניחה תשתיות מחקר ובהקימה דור של חוקרים ישראליים מצטיינים העוסקים בחקר סיבותיה של המחלה, בעבודות חובקות עולם. אך חשוב מכל, בעיקר, בהניחה תשתית איתנה, שאין שניה לה, במערכי תמיכה ועזרה לחולים ולמשפחותיהם. בכל שאלה קטנה כגדולה, ובמציאת פתרונות יצירתיים עבור החולים, כדי שאלו יוכלו לתפקד נורמלית ככל האפשר ולאורך זמן. על כך ראויה העמותה לכל שבח. אני מאמין כי עלינו לעשות כל שביכולתנו להמשיך ולתמוך בחולים ולהקל עליהם ועל בני משפחותיהם. נעליהם של קודמיי גדולות ממידותיי, אך אני מקווה, בכל זאת, לתרום מניסיוני ומיכולותיי להעצמת התמיכה במחקר והרחבת השירותים שמעניקה העמותה לחולים".

פרופ' צ'חנובר למד רפואה באוניברסיטה העברית ושירת כרופא קרבי בצה"ל. עם סיום שירותו הצבאי הצטרף למחלקה לביוכימיה של הפקולטה לרפואה של הטכניון בחיפה, כתלמיד לתואר שלישי, בהנחייתו של פרופ' אברהם הרשקו. מחקרם המשותף, עם אירווין רוז מהמכון לחקר הסרטן בפילדלפיה, זיכה את השלושה בפרס נובל לכימיה בשנת 2004. הפרס ניתן להם על גילוי מערכת סילוק חלבונים נזוקים מן התא. מערכת חשובה לבקרת איכות בכל בעלי החיים והצמחים. הפרעות במערכת גורמות למחלות רבות ועל בסיס תגליתם, פותחו תרופות חדשות, במיוחד לטיפול במחלות ממאירות.

אפרת כרמי, מנכ"ל ישראלס: "הצטרפותו של פרופ' צ'חנובר כנשיא כבוד של העמותה, היא ציון דרך משמעותית לעמותה, במיוחד לאחר פטירתו של דב. לפרופ' צ'חנובר הכרות מעמיקה עם תחום המחקר והאקדמיה, ניסיון כרופא, וחזון מאד ברור על הצורך לתמוך בחולים ובבני משפחותיהם. אני מודה לפרופ' צ'חנובר שנענה לאתגר. אין לי ספק כי מעורבותו תישא פירות תוך זמן קצר".

עמותת ישראלס פועלת לקידום חקר ה-ALS בישראל ולפיתוח תוכניות ושירותי תמיכה לחולים ובני משפחותיהם. העמותה תתמקד בשנה הקרובה ביישום תוכנית לאיתור ולטיפול בחולים בני המגזר הערבי והקמת המרפאה הראשונה הייעודית לטיפול בחולים ערבים, במאבק על הכללת טכנולוגיות להנגשת תקשורת בסל הבריאות הקרוב, בתוכניות תמיכה לילדי חולים ובקיום נופשונים לחולים.

עמותת ישראלס תרמה ב-10 שנות פעילותה כ-11 מיליון שקלים לחקר מחלת ה–ALS ולמציאת מרפא. אגף התמיכה של העמותה מסייע לכ-450 חולים ובני משפחותיהם להתמודד עם המחלה וקשייה מיום אבחונם.
בישראל חיים כ-600 חולי ALS. בכל שנה מאובחנים כ-120 חולים חדשים ונפטר מספר דומה של חולים. תוחלת החיים הממוצעת של החולים הוא 3-5 שנים, מיום האבחון. המחלה גורמת לשיתוק שרירי הגוף – מהגפיים ועד לשרירי הנשימה, הדיבור והבליעה. המחלה לא פוגעת בתפקוד המוח והחולים נותרים צלולים לחלוטין בגוף משותק.