שאלות ותשובות – ALS ונגיף קורונה

המידע באדיבות ארגון ה-ALS האמריקאי, ALS Association

שאלה: איך עלול נגיף קורונה להשפיע על חולי ALS?

תשובה: חולי ALS, ללא קשר לגילם ולמצב בריאותם הכללי, נמצאים בסיכון לסיבוכים במקרה של הדבקה בנגיף הקורונה. בסיכון גבוה מצויים חולים עם תסמינים של ירידה בתפקודי הנשימה ובתפקוד השרירים הבולבריים (נשימה, בליעה ודיבור).

למרות שלחולי ALS אין, לרוב, פגיעה במערכת החיסון, החשש הגדול הוא מחוסר היכולת להשתעל ולנקות הפרשות שעלולות להיווצר מדלקת ויראלית. ואלו עלולות להישאר בריאות ולגרום לדלקת ריאות.  לכן יש להימנע מכל מגע ולשמור על ריחוק חברתי. אם החולה נעזר במשעל ובסקשן, מומלץ להשתמש בהם בקביעות לפחות פעמיים ביום לפינוי הפרשות.

שאלה: אילו צעדי מניעה חולי ה-ALS, בני משפחותיהם והמטפלים צריכים לנקוט?

תשובה: החולים, בני משפחותיהם והמטפלים צריכים לעשות כל שביכולתם כדי להקטין חשיפה זה לזה ולנסות, ככל הניתן, לשמור על מרחק של שני מטר לפחות. לשטיפת ידיים ולהימנעות ממגע בפנים יש השפעה מכרעת על יכולת ההדבקה. כמו כן, רצוי להימנע מיציאה מהבית, ממפגשים עם אנשים או משהייה במקומות עם קבוצות גדולות של אנשים. 

שאלה: אני משתעל כבר מספר חודשים כתוצאה מקושי בבליעה. איך אני יכול לדעת שהשיעול אינו נגרם כתוצאה מקורונה?

תשובה: חולי ALS  רבים משתעלים באופן שגרתי וכרוני. אם יש תסמינים נוספים של קורונה, כמו: חום, כאב גרון או נזלת, ייתכן חשש שהשיעול אינו השיעול הכרוני הרגיל ומומלץ להיבדק.

שאלה: האם עלי לנקוט באמצעי זהירות מיוחדים בזמן פתיחת חבילות, דואר או מוצרים מהחנות?

תשובה: יש חשיבות ממדרגה ראשונה לשטיפת ידיים. הוכח כי נגיף הקורונה שורד על משטחי זכוכית או פלסטיק עד שלושה ימים (ויש אומרים עד 17 ימים) ועל קרטון עד 24 שעות. חבילות קרטון שמגיעות בדואר מהוות סיכון נמוך בגלל הזמן שלוקח לחבילה להגיע לנמען, וכך גם לגבי תוכנן של חבילות אחרות. הסיכון הגבוה יותר הוא דווקא במשטחים בהם נוגעים אנשים רבים כמו: ידיות של עגלות קנייה, ידיות של דלתות, מתגים, כפתורי מעלית ועוד. את אלה מומלץ תמיד לחטא באקונומיקה, או במגבונים אנטי-בקטריאליים לניקוי .

שאלה: האם עלי להימנע מביקורים של משפחה וחברים לחלוטין?

תשובה: הקושי בהימנעות חברתית ברור ומובן. כדי להימנע מהדבקה, רצוי לבקש מאנשים שיש להם תסמינים של הנגיף כמו שיעול לא להגיע כלל. אם המבקרים מדווחים שהם בריאים, עליהם לשמור על מרחק של לפחות שני מטר ולהקפיד על מגע מינימלי עם החולה ועם חפציו, תוך שטיפת ידיים וחיטוי מתמיד.

שאלה: האם עלי להימנע מביקורים של הנכדים שלי?

תשובה: הקושי בריחוק חברתי ברור ומובן. יחד עם זאת, חולי ALS  מצויים בסיכון גבוה מאוד כשמדובר בהדבקה בנגיף הקורונה. ילדים עלולים לשאת וירוסים רבים, גם אם אין להם שום תסמינים נראים לעין. ההמלצה היא להימנע לחלוטין מביקורים של ילדים קטנים שאולי, אינם מבינים כיצד להימנע ממגע ולשמור על מרחק והיגיינה. מומלץ לשמור עם הנכדים על קשר באמצעים מקוונים וויזואליים כמו: סקייפ, זום, או וואטסאפ.

שאלה: האם בעלי יכול ללכת לסופר או שעדיף משלוחים?

תשובה: המטרה של כולנו היא לצמצם חשיפה לאנשים אחרים ולחפצים בהם נגעו אנשים אחרים. עדיף להימנע ככל הניתן ממקומות עמוסים כמו סופר ולהיעזר בשירות משלוחים.

שאלה: איך עלי להיערך לתקופה הקרובה?

תשובה: אלו הצעדים שבהם כדאי לנקוט:

  • לבקש מהרופא המטפל מרשמים לכל התרופות שצורכים ולוודא שיש מלאי למספר חודשים.
  • להחזיק בבית אקמול להורדת חום למקרה של הדבקה בנגיף.
  • לוודא שיש בבית מספיק ציוד ומזון לשהייה ממושכת, ללא יכולת לצאת החוצה.
  • לוודא שכל מכשירי התקשורת שברשותכם עובדים, להוריד אפליקציות שעוזרות לשמור על קשר ולתרגל את השימוש בהן.